2007. szeptember 8., szombat

Császárság
















































Az európai bejelentést követően már itthon is meg lehet rendelni a világ első olyan PDA-ját, amely qwerty billentyűs és a GPS is benne van. A billentyűzet a vékony test (112 x 59 x 18 mm) szétcsúsztatásakor válik láthatóvá és kezelhetővé, de 45 fokos szögben meg is lehet dönteni. Különlegessége, hogy valamennyi fontos mobil adatátviteli szabványt ismer, a világ minden pontján lehet internetezni vele. Van benne Wifi rádió és BT-is. A GPS vevője SiRFStar III chippel működik, operációs rendszere már a Windows Mobile 6.0-os, nagyon príma bármelyik navigációs programhoz is. Már régóta vártam erre a kis gépre, két éve használom az elődjét, ami csak az Edge szabvánnyal dolgozott és nem volt benne GPS-sem.
A magánügyből azért lett autósblog poszt, mert a legelső kép ami készült a géppel és felkerült az internetre, egy szakportálra, autót ábrázol, mégpedig a szerző, bizonyos Paul O'Brien Mazda 260 lóerős MPS-ét. A teszt itt olvasható: http://www.modaco.com/Paul-Reviews-HTC-TyT-t256569.html
A mazdás fotók akkor készültek, amikor a Kaiser még nem kapott forgalombahozatali engedélyt. Paul írja is, hogy a Radio ROM nem végleges, ez az oka, hogy a navigációt nem tudta kipróbálni. A kamera meglepően jó képet készít, érdekes módon csak a bal felső sarokban életlenedik el a fotó és mutat színhibát is. A képeken lehet látni a szoftveres képjavítás következményét, az apró, fekete, szabályos rendben megjelenő vonalka hálózatot is. Az ellenfénnyel a telefonkamerák nem tudnak mit kezdeni, komoly digitális gépek is csődöt mondhatnak, de a Kaiser ebben is a képjavítási porgramjának az áldozata lett, igen erős a kontraszt és nem képes nagy fénykülönbségeket, köztes árnyalatokat visszaadni. Különben a teszt képernyő fotójából kiderül, hogy lehetett volna javítani valamelyest, ha a Paul visszavesz az EV értékből, magyarán alulexponálja kissé a képet. Viszont el kell ismerni, hogy feltűnően jó a kamera makróképessége. A szobája ablakából készített, tipikus, tombol a nyár Norwich-ben, képet a PDA aláéxponálta, de pár kattintással fel lehetett javítani: http://www.flickr.com/photos/gaborcsikos/1349062131/

A szeptember végén érkező HTC-vel és a végleges ROM-mal valószínüleg még jobb képeket lehet gyártani. Akkor azt is meg tudom majd állapítani, hogy az angol srác véletlenül komponálta hibásan az autós képeket vagy a PDA csinál ugyanúgy, mint a Newton keresős fényképezőgépek: közeli fotóknál nem az kerül a képre, amit látsz. És akkor a navigációról még nem is beszéltem.

2007. szeptember 5., szerda

Reklám az övnek, régen és most





A finn közlekedési minisztérium megrendelésére új reklámfilm készült a Publicis ügynökségnél. Úgy látszik Finnországban az autósoknak azt a 10 százalékát is meg akarják óvni, akik nem kötik be magukat. Nálunk az 50 százalék befűzéséhez vajon mire lenne szükség? A tévékampány mottója: "még a dummyk is bekötik magukat". 


Ezt reklámot még a 80-as években az amerikai közlekedési minisztérium rendelte. Akkoriban Amerika több államában még nem volt kötelező az övcsatolás, sőt, erős tévhit uralkodott: az autósok nagy százaléka azt gondolta, hogy a légzsák önmagában elég, az övet nem kell bekapcsolni. "Sokat tanulhat a Dummiktól" mondja a film. És mutatja is.

2007. szeptember 4., kedd

A Messerschmittes trükkje

Valahol, ha jó fejtem meg a jellegzetes torokhang alapján Norvégiában, kétkerekezési versenyeket is rendeztek vagy mai is rendeznek. A profi az profi, az autó alul két keréken gurul, felül meg tornázik az ügyes. A felboruló amatőröket meg külön tisztelem a bátorságukért, elég rossz lehet egy oldalra billenő autóban csúszni, már csak a zaj miatt is. De a kis kabinrolleres az igazi nagy szám.

Ütközési teszt 1934 (Hang nélkül)

1934-ben a következőképpen zajlott egy autó, jelen esetben egy Chrysler Airflow ütközési tesztje. Beült a tesztpilóta, fején valamiféle lájtos sisakot lehet látni, de lehet, hogy csak egy vászonsapkája volt az. Szemüveget vett fel és szép fehér overallt viselt. Később látszott egy jelenetben, hogy jól beleizzadt. Nem is csodálom. Kezdetben vad kanyarokat vett a gyár udvarán (érdemes nézni a kerítés túloldalán, milyen nyüzsgő a detroiti forgalom), láthatólag az autó felborításán fáradozott. Amikor sikerült, továbbhajtással próbálta fokozni az autó megbízhatóságának bizonyítását. A szikláról való legurítás a mai falnak ütközés korabeli változata volt, a lezuhant autó ajtaja szépen nyílt, jól bírta a zúzódást. Szerencsére a bátor fickó nem tartott az autóval. 

Vízi bicikli


A Bem rakpart neve mellé pipa került az útfelújítási éves, nagy összegező, aszfaltszagú teljesítési munkanaplóba. Megszenvedtük, fogyott a kuplung és feszült az idegszál. Most gyönyörű és selymes, csak kicsit ringat. Szárazon. Esőben víziparádé kezdődik, érdemes távolról nézni. Viszont a vízelvezetési tervezőnek, vagy ahogy hívják, ugyanúgy oda kellene állni a járdára, mint a hídtervezőnek a hídja alá a terhelési próbán. Nem fecskében, ruhában. A kanális méretét egy afrikai ország szabványából kapta ki a mérnök úr, oly szűk, hogy szinte nem le, hanem visszafolyik.
Ez a holland házaspár nem úszta meg, létrejött közöttük és az Audi között a kapcsolat és a vízlökés letarolta őket, ahova lezuhantak ott is víz volt, újabb autók is jöttek. Amikor az elrepült kulacsot odanyújtottam a férfinak, megkérdezte, hol vehetnek a közelben rövidnadrágot és inget? Augusztus 20.-a volt, hétfő, délután a Szent Jobb körmenettel, este tűzíjáték.

Elviszél



Elvis él, Elvis él, elvisz él, elvisz él, elviszél, elviszél. A napokban lett volna 72 éves, de csak 42-ig számoltak neki, 30 éve, augusztusban volt a temetése. Direkt nem csinálok a királynak jubileumi évet, mert elviszél. Fog ő majd jönni ide máskor is, különösen, hogy elég szerény fantáziája volt ajándékvásárláshoz és mindenkinek autó vett, általában Cadillac-et. Viszont mutatok egy filmet, amit nemrég halásztam és azokról a percekről készült, amikor Elvis felpróbálta a Messerschmitt kabinrollert. Az esetről a 80 éves Bernard Lansky bácsi beszél, akinek divatüzletében vásárolt Elvis. Ő adta el neki a magas nyakú inget, a lengőgatyát és az arannyal laminált zakót is, amiben az Ed Sullivan műsorban fellépett, 1957-ben. A bácsi nem teljesen autentikus autó ügyben, illetve ma már mindenki az, ha volt valami köze a királyhoz. Elég találóan írja le a háromkerekűt: "olyan, mint egy repülőgép, csak nincs szárnya". A ruhát is Lansky bácsi adta Elvisre az utolsó útjára, fehér öltöny volt az, kék ing és kék nyakkendő, utóbbiak kis színeltéréssel.